Direktlänk till inlägg 29 december 2011

Egypten resan del 1

Av Erika Goldkuhl - 29 december 2011 09:59

Nu har jag då äntligen funnit orken att skriva om min och beas resa till egypten! :) Bara att hoppas att de får plats i ett inlägg ;) Alla bilder kommer att finnas på facebook senare i alla fall så lägger jag upp några st här. :)


Resan var helt underbar kan jag säga underbar värme och en massa sol! Kan inte beskriva känslan av att vakna upp av allt solljus som försökte smita in bakom draperiet.Blev lika lycklig varje morgon av att vakna upp till detta vackra solljus. Jag förstår varför man blir så trött och deppig på vintern! Menar man blir så mycket gladare av ljuset och att vakna upp til ljus än att vakna upp till mörker då vill man bara lägga huvudet under täcket och fortsätta sova. Medans i Egypten där de var varmt och soligt gick vi upp mellan 7-8 varje dag! Bara för att man ville upp och ut i solen! :)  De tråkiga var bara att solen gick ner redan vid halv 5 och den mesta värmen försvann strax efter 3-4.  De roliga var att detta var den kallaste vintern Egypten haft på mycket länge. Och då var de ändå 26 grader! En annan gick runt och svettades i bikini medans Egyptsierna gick runt i jackor och långbyxor och frös haha lite komiskt. På kvällarna var de runt 16 grader så inte så illa de heller. :) Veckan gick dock lite för fort måste jag säga. Men rikttgt skönt och efterlängtat.


Var snäll och höll Fredde vaken fram till efter 1 och såg på Harry potter med mig innan jag skulle åka och fick en massa pussar och kramar innan jag åkte de behövdes,kände redan där och då hur mycket jag skulle sakna honom! :) <3



Vi började vår resa från Örebro till stockholm halv 2 på natten då jag plockade upp Bea i rinkaby innan vi åkte vidare mot Arlanda. På vägen mot Arlanda blev vi stoppade av polisen som inte riktigt förstod vad 2 flickor gjorde ute sådana sena natt timmar. Haha, fick blåsa och visa körkort så fick vi sen köra vidare och de önskade oss en trevlig resa i Egypten haha. Trevliga var dem i alla fall me de såg riktigt förvånade ut närde såg att de var 2 tjejer som satt i bilen hihi.

vid 4 halv 5 var vi framme men snurrade runt en stund på arlanda innan vi förstod hur man kom in i parkeringshuset. Men kom till slut in rätt. Nästa problem.. vi fick ut en lapp från automaten när vi skulle in genom bommen, jag börjar då fundera på ska jag betala en gång till då innan jag får åka ut härifrån?? Ringer till kundtjänsten som säger att du ska inte fåut någon lapp om du redan bokat? Så vi kommer överens om att ifall den säger att jag ska betala för att få komma ut när vi åker hem ska vi bara ringa så släpper de ut oss.


Nästa problem.. hur tar vi oss till terminal 5?? haha vi gick en stund men hittade till sist dit i alla fall då de visade sig att vi kunde ha gått igenom alla terminaler och sluppit springa runt ute haha men då visste vi de tills när vi skulle åka hem i alla fall.


Sen var de bara att checka in och gå igenom alla säkerhetskontroller. Nästa steg var att hitta till Forex som skulle ligga någonstans i tax freen så var bara att fråga sig fram de låg en bit bort kan jag säga. Men till slut hade vi lite pengar växlade i alla fall. Köpte sen något att äta och dricka då vi inte köpt med lunch på planet.

Planet lyfte sen 07:15 på morgonen.



Ca. halv 3 egyptisk tid var vi i Egypten, efter kontrollerna där och efter att ha fått väskorna så åkte vi mot hotellet.  Vilket tog ca. 20 min så var framme vid hotellet strax efter 3 då lunchen precis var slut... suck -.-' men men vi fick klara oss fram till 7 på kvällen och då var man ju inte lite hungrig och humöret hade redan börjat svickta ganska mycket. Mycket pga detta så var man ganska besviken på maten på kvällen men detta ändrades snabbt dagen därpå när man åt frukost då var de helt plötsligt inte så illa längre. Tänkt vad lite sömn och mat kan göra  för ens humör ;) Innan middagen så gick vi runt och kollade in hotellet lite grann och omgivningen. Att få väskorna till rummet tog 30 min istället för 5 min som de sa i lobbyn så var inte riktigt lika varmt då längre som när vi kom men men vi sprang runt med shorts och linne i alla fall helt underbart!


Vi la oss i solen de första vi gjorde dagen därpå efter lite frukost i magen. Sen var de dags för lunch vid 1 även då kändes de bättre så man var nog lite snabb att dömma dagen innan pga humöret kan jag tänka mig.


På måndagen så åkte vi till Luxor blev upphämtade 04.45  och var bl.a i konungarnas dal, i karnak templet och hatchepsuts temel plus lite andra ställen. Riktigt coolt i konungarnas dal kan jag säga då vi var inne i Tutankhamons grav de var en upplevelse kan jag säga! Finns tyvärr inga bilder på detta då man inte fick ta några bilder i dalen alls pga att folk varit dumma i huvudet rent ut sagt. Först hade man fått ta bilder med blixt sen hade man fått ta bilder utan blixt men folk använde blixt ändå. Så då fick man bara ta bilder i dalen men inte i gravarna. Men de gjorde folk ändå så nu får man inte ta bilder i varken gravarna eller dalen för att inte färgerna ska bli förstörda.


Kom hem igen vid 23-23.30 igen då man var trött och hungrig och middagen slutade redan vid 10 så vi hade fått mackor upp till rummet vilket inte var riktigt vad man ville ha när man var så hungrig men men var bara att överleva och vänta in frukosten. Sen såg veckan ut så badade och solade direkt efter frukosten fram till 1-2 tiden för att sen duscha för att sen gå vidare och äta lunch. Sen tog man de mest lugnt fram till middagen, Bea brukade sova middag sötnosen ;).  Sen efter middagen var de oftast kareoke eller något annat skoj så då satt man där och lyssnade och drack någon god drink. :) Självklart gratis då vi hade all inclusive ;).


Skriver mer i nästa inlägg för nu behöver jag fixa iordning de sista innan jag åker till jobbet.:)


PussPuss <3


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erika Goldkuhl - 20 februari 2015 00:19

Hello! Har inte varit så aktiv här på senaste tiden, men har inte känt varken behovet eller någon lust till att skriva av mig här i bloggen.    Har hänt ganska mycket sen mitt senaste inlägg måste jag säga. Var på tomorrowland i somras med min ...

Av Erika Goldkuhl - 24 april 2014 23:31


Har gått ca 1 månad igen, vet att jag är dålig på att uppdatera här. Men har kört lite oldstyle senaste veckorna och skrivit för hand i en "riktig" dagbok. Har egentligen inte hänt allt för mycket, bott i lägenheten 1 månad nu!!! Känns helt sjukt br...

Av Erika Goldkuhl - 23 mars 2014 11:12

Mina dagar har fyllts av jobb, packning och nu äntligen har jag börjat flytta!! Känns helt underbart! Men eftersom de mesta flyttades redan igår så känns mitt rum läskigt tomt och övergivet nu, men om en vecka BOR jag i min nya lya.. Finally!!! :D ...

Av Erika Goldkuhl - 18 mars 2014 19:41


Har haft något mycket problem med mina visdomständer den senaste tiden.. Och istället för att bli bättre, så blir det bara värre och värre. Börjar bli lite smått knäpp på de här nu!! Då jag nyss fick tvinga i mig 2 små danomino yougurtar.. då ändå ja...

Av Erika Goldkuhl - 23 februari 2014 12:35

Haha, måste bara berätta om min kaos fredag, börjar med att jag försover mig och blir väckt av min kollega 10 i 8 (jag börjar halv 8) så en något stressad Erika flyger upp och på med kläder för att sen springa ut till bilen och börja jobba, resten a...

Presentation


Jag är en 23-årig tjej som lämnat hemstaden Örebro för storstaden Stockholm där jag jobbar på Nomor och stortrivs!

Min fritid fylls utav vänner och träning :)

Sök i bloggen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Gästboken

Besöksstatistik

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Ris


Skapa flashcards